Virksomhedsøkonomi A
Ny ordning
kl. 09.00-14.00
Vejledning
Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.
Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.
Download:
Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.
Excel-filen med alle bilag kan hentes her.
Husk:
Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.
Opgave 1
Virksomhedsanalyse
LEGO GROUP er en dansk produktionsvirksomhed, der har sit hovedsæde i Billund. Navnet LEGO er en sammentrækning af ordene ”leg” og ”godt”. Virksomheden er kendt verden over for sine plastikklodser, der kan samles og giver uendelige muligheder for at bygge og genopbygge. Legos produkter er opdelt i en lang række temaer, hvor kerneprodukterne er LEGO CITY, LEGO CREATOR og LEGO FRIENDS. Produkterne henvender sig til flere aldersgrupper fra DUPLO til små børn til CREATOR og Technic, der henvender sig til store børn, teenagere og voksne. LEGO GROUPs produkter er kendt for en høj kvalitet og for at fremme børns fantasi. Virksomhedens slogan er ”Det bedste er ikke for godt”.
Tømrer Ole Kirk Kristiansen grundlagde LEGO i 1932. Han havde mistet sit arbejde under depressionen i 1930erne, og for at forsørge sin familie begyndte han at lave legetøj. I starten var produkterne biler, fly og lign. produceret af træ. Efter 2. verdenskrig var det svært at skaffe træ i rette kvalitet til legetøjet, og derfor valgte Ole Kirk Kristiansen at udskifte træ med plastik i produktionen. I starten af 1950erne begyndte LEGO at eksportere sine produkter. Det første udenlandske marked var det svenske og herefter det norske. I dag sælges virksomhedens produkter i hele verden. LEGO GROUP er fortsat ejet af familien Kirk Kristiansen gennem KIRKBI A/S, der ejer 75% af LEGO GROUP. De resterende 25% af LEGO GROUP ejes af LEGO-Fonden, der yder økonomisk støtte til en række velgørende formål.
I arbejdet med bæredygtighed fokuserer LEGO GROUP på børn, miljø og arbejdsforhold som primære indsatsområder i hele forsyningskæden. LEGO GROUP ønsker at medvirke til, at børns lyst til læring styrkes gennem leg, at virksomheden ikke belaster men bidrager til at forbedre miljøet samt sikrer gode arbejdsforhold i både LEGO GROUP og LEGO GROUPs forsyningskæde.
I forbindelse med seneste regnskabsaflæggelse bragte TV2 dette indslag:
I regnskabsåret 2019 var omsætningen kr. 38.544 mio. og resultat før skat var kr. 10.752 mio. Der er beskæftiget 18.800 medarbejdere i virksomheden.
Til denne opgave foreligger der følgende materiale:
Artikler:
- Jubelen er tilbage hos Lego, Avisen Danmark d. 28. februar 2019
- Lego vokser stadig: Overskud på 10,8 milliarder før skat i 2019, Vejle Amts Folkeblad d. 4. marts 2020
- Legos profit lider under massive investeringer, Jyllands Posten d. 5. marts 2020
- Corona-lektie: Lego-chef priser sig lykkelig over alle Legos fabrikker, Finans.dk 29. juni 2020
- Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for LEGO GROUP for årene 2017 - 2019. Se bilag 1 i Excel-filen.
- Bearbejdet pengestrømsopgørelse for LEGO GROUP for 2019. Se bilag 2 i excel-filen.
Spørgsmål 1.1 - 1.7
1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i LEGO GROUP.
1.2 (10 %)
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2017 til 2019. Se spørgsmål 1.1.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.3 (5 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2017 til 2019.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.4 (4 %)
Diskuter om udviklingen i gældsandelen er en fordel for LEGO GROUP.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.5 (4 %)
Forklar, hvorfor af- og nedskrivninger er tillagt resultat før skat ved beregning af pengestrømme for driftsaktiviteten.
Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.
1.6 (4 %)
Vurder, hvilke vækststrategier LEGO GROUP anvender.
1.7 (6 %)
Vurder, hvordan LEGO GROUPs logistiske effektivitet påvirkes af, at virksomheden har fabrikker i flere verdensdele.
Opgave 2
Aktivitetsoptimering og investering
ToyFactory ApS udvikler og producerer legetøj af plastik. Sortimentet består af bl.a. legetøj som køkkenting, haveredskaber og musikinstrumenter. Salget sker til grossister, der videresælger produkterne til legetøjsbutikker og større dagligvarebutikker.
Efter en periode med faldende omsætning har ToyFactory ApS’ direktør bestemt, at der skal satses på nye produkter i sortimentet, så virksomheden kan få vækst. Direktøren mener, at der er et begrænset udbud af fjernstyrede fly og helikoptere. Virksomheden har derfor overvejet at udvikle og producere en række fjernstyrede fly og helikoptere, herunder helikopteren Heli-1.
ToyFactory ApS har fået udarbejdet en markedsanalyse, som har kostet kr. 350.000. Markedsanalysen omfatter bl.a. en undersøgelse af forbrugernes efterspørgsel ved forskellige priser på produktet Heli-1, der er en fjernstyret helikopter. På baggrund af undersøgelsens resultater har ToyFactory ApS opstillet en pris/afsætningsrække for salg af Heli-1 til grossisterne. Pris/afsætningsrækken fremgår af bilag 3.
En forkalkulation har vist, at de variable enhedsomkostninger ved produktion af Heli-1 bliver kr. 350. Forkalkulationen er dog behæftet med usikkerhed, da virksomheden ikke tidligere har produceret fjernstyrede fly og helikoptere.
Efter drøftelse på et ledermøde har direktøren besluttet, at salgsprisen for Heli-1 skal fastsættes til kr. 699 med en forventet afsætning på 12.000 stk.
For at kunne producere Heli-1 skal Toyfactory ApS anskaffe en maskine, der kan fremstille motoren og rotorbladene til Heli-1. Efter en omfattende research på markedet er valget faldet på en amerikansk producent, der sælger maskinen GOLD, som lever op til ToyFactory ApS’ krav til kvalitet og kapacitet. GOLD koster USD 2.250.000 inkl. levering. Kursen på 100 USD er kr. 620. Installation af maskinen og oplæring af personalet udgør kr. 750.000.
Toyfactory ApS forventer, at GOLD har en levetid på 6 år, hvorefter den vurderes at kunne sælges for kr. 800.000. De årlige kontante kapacitetsomkostninger forventes at stige med kr. 400.000. Toyfactory anvender en kalkulationsrente på 13 %.
Spørgsmål 2.1 - 2.6
2.1 (3 %)
Redegør for, hvilke metoder en virksomhed kan anvende til at beregne den optimale salgspris og afsætning.
2.2 (4 %)
Beregn den optimale salgspris for Heli-1.
Pris/afsætningsrækken fremgår af bilag 3.
2.3 (4 %)
Opstil investeringsforslagets nettobetalingsstrøm.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.
2.4 (4 %)
Vurder, om investeringen er lønsom.
2.5 (4 %)
Vurder, hvor meget de variable enhedsomkostninger højst må udgøre for at investeringen er lønsom.
2.6 (4 %)
Forklar, hvordan det vil påvirke den kritiske værdi for de variable enhedsomkostninger, hvis ToyFactory ApS anvender den optimale salgspris. Se spørgsmål 2.2 og 2.5.
Opgave 3
Styring af knappe resurser
GrøntAlternativ A/S producerer mange forskellige komposterbare produkter fx affaldsposer. Komposterbare produkter er kendetegnet ved, at de nedbrydes og derved ikke forurener med plastik. Virksomheden har udviklet en maskine til produktion af komposterbare affaldsposer. Maskinen omdanner de biobaserede råvarer til affaldsposer, så de får en styrke og holdbarhed, der minder om styrken og holdbarheden i plastik.
På maskinen producerer GrøntAlternativ A/S bl.a. to forskellige størrelser affaldsposer KA-20 og KA-30. KA-20 kan indeholde 20 liter affald og KA-30 kan indeholde 30 liter affald. Både KA-20 og KA-30 sælges i ruller á 50 poser. Der er i den kommende måned afsat 350 timer (1.260.000 sek.) til produktion af affaldsposer i maskinen.
En vigtig råvarer er det biobaserede materiale BIO-00, der købes fra en leverandør i Sverige. Til den kommende måneds produktion er det lykkedes at skaffe 2.800 kg. (2.800.000 gram) af BIO-00.
For at producere en rulle KA-20, skal der bruges 100 gram BIO-00, og produktionstiden er 15 sek. For at producere en rulle KA-30, skal der bruges 150 gram BIO-00, og produktionstiden er 25 sek.
Der kan maksimalt afsættes 25.000 ruller KA-20 og 10.000 ruller KA-30 pr. måned.
Virksomheden har et dækningsbidrag pr. rulle på kr. 1,15 for KA-20 og kr. 2,05 for KA-30.
Den svenske leverandør af BIO-00 har henvendt sig, da en anden kunde har annulleret en ordre på BIO-00. Leverandøren kan derfor tilbyde GrøntAlternativ A/S at købe yderligere 900 kg. (900.000 gram) BIO-00. Efterspørgslen er dog stor på BIO-00, så leverandøren forlanger en merpris på den ekstra leverance.
Igennem en længere periode har GrøntAlternativ A/S oplevet stigende efterspørgsel efter KA-20 og KA-30. Medarbejderne har derfor tilbudt at arbejde over i den kommende måned, så virksomheden kan øge sin produktion af KA-20 og KA-30.
Den svenske leverandør kan også tilbyde den billigere råvare BIO-10, som kan bruges i stedet for BIO-00. Produktionschefen hos GrøntAlternativ A/S er usikker på, om et eventuelt skifte til BIO-10 kan betyde, at der skal bruges mere tid på vedligeholdelse af maskinen, så der bliver lidt mindre produktionstid.
Spørgsmål 3.1 - 3.4
3.1 (6 %)
Bestem, hvor mange ruller KA-20 og KA-30 der skal produceres i den kommende måned for at få det størst mulige dækningsbidrag ved produktion med BIO-00 under hensyntagen til de nuværende begrænsninger.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 5.
3.2 (4 %)
Vurder, hvor meget GrøntAlternativ A/S højst bør betale i merpris for en eventuel ekstra leverance på 900 kg BIO-00.
3.3 (4 %)
Vurder, om GrøntAlternativ A/S bør tage imod medarbejdernes tilbud om overarbejde.
3.4 (4 %)
Diskuter, om GrøntAlternativ A/S skal skifte fra BIO-00 til BIO-10.
Opgave 4
Distributionsstyring
Grossistvirksomheden Gaming Equipment ApS indkøber spilkonsoller, controllere og andet udstyr til gaming. Virksomheden videresælger produkterne til en lang række kunder i hele Europa. Kunderne er primært gamingbutikker og større supermarkeder.
Virksomheden har på en messe fundet en kinesisk leverandør, der har udviklet en stol, som er mere ergonomisk og sund for ryggen end andre gamingstole på markedet.
Indkøbschefen hos Gaming Equipment ApS har afgivet en ordre på i alt kr. 2.500.000, og virksomheden anvender en lagerrente på 10 % p.a.
Til transporten er der indhentet tilbud fra to distributionsvirksomheder. Fragt med fly koster kr. 30.000 og tager 3 dage. Med skib koster det kr. 20.000 og tager 16 dage.
Flere store kunder stiller krav om, at Gaming Equipment ApS skal have et betydeligt lager klar til omgående levering. Det skyldes især store udsving i afsætningen, hvor der fx op mod jul er behov for stor lagerkapacitet. Det har betydet, at lageromkostningerne er steget meget i de sidste år. Hvis Gaming Equipment ApS fremadrettet skal imødekomme kundernes krav om lagerførte varer, så vil det kræve, at virksomheden investerer i yderligere lagerkapacitet.
Spørgsmål 4.1 - 4.4
4.1 (4 %)
Vurder, hvilken transportform der er økonomisk mest fordelagtig.
De nødvendige informationer findes i bilag 6.
4.2 (4 %)
Vurder, hvor mange dage flytransporten maksimalt må tage, for at de to transportformer økonomisk set er lige fordelagtige. Se spørgsmål 4.1.
4.3 (4 %)
Diskuter, hvilken transportform Gaming Equipment ApS bør vælge.
4.4 (4 %)
Diskuter, om Gaming Equipment ApS bør outsource lagerfunktionen.